Що стоїть за  «інфарктними» рахунками за газ?

Блог редактора

 

Ви теж отримали такий і він вас шокував великою сумою? Тоді давайте разом міркувати, чому нас так несподівано ошелешили, й робити з цього висновки. Бо, очевидно, таке буде траплятися з багатьма й надалі…

Про зворотний бік  однієї «медалі»

Про один – мова у статті, яку вміщуємо на 4 стор. («Грянув грудень… Звідки цифри?»). Незвичний раджу підхід, але спочатку, мабуть, переключіться й прочитайте  уважно саме її. Потім поверніться до цих рядків – про інший  бік такої «медалі». Адже питання дуже важливе: мова – і про безцеремонні апетити олігархів, і  про зміну нашої з вами психології.

Почнемо з бланків  рахунків за спожитий газ. Хто уважно читає все, що  друкується на них – дуже правильно робить. А якщо ще й дотримується висловлюваних там порад і рекомендацій – взагалі має менше проблем…

На  рахунках  за лютий 2017 р. великим шрифтом був набраний заклик «Сплачуйте лише за спожитий  газ!» І далі – порада: «Щомісяця станом на 1 число фіксуйте показники свого лічильника і передавайте їх обов’язково до 5 числа у зручний для Вас спосіб».

Способів цих є три: SMS­повідомлення на номер 7104, через особистий кабінет на сайті 104.uа і, третій, – телефонувати на вказані номери контакт­центру (044­39­49­104, 044­36­46­104).

На звороті  «інфарктних» (своїми астрономічними для багатьох сумами оплати) рахунків  за листопад 2017 р., що надійшли побутовим споживачам нещодавно,  надруковано пораду «Як уникнути пені та штрафів». Також там пояснюється (не для всіх, правда, зрозуміло), для чого введено «рекомендований платіж» і як він розраховується.

Там же міститься й обурливе для багатьох повідомлення: «…сума рекомендованого платежу не враховує пільги та субсидії».

Як це так і з якого приводу?!

Це що ж виходить: пільговикам, які, припустимо, вкладаються у свою місячну норму безплатного, гарантованого законами  держави споживання газу, тепер треба буде щомісячно сплачувати за нього своїми кровними у вигляді авансу газопостачальникам вже по повній вартості?!. Припустимо, з переляку дехто заплатить (хоч це й малоймовірно: суми непідйомні для більшості споживачів), а потім знову вкладеться в місячну пільгову норму. Хто і як, і взагалі  чи поверне ці гроші?..

Якби людей вважали за людей, то роз’яснили б такі й подібні нюанси наперед, аби не викликати  обурення, не напружувати ситуацію в державі ще більше: вона й так сьогодні далека від нормальної! Проте газові олігархи міркують, очевидно, інакше: народ проковтне й це…

А як не проковтне?..

Далі виникає ряд інших запитань. Мало того, що газовики (називатимемо так усіх, хто зручно вмостився біля загальнонародного багатства надр, монополізував цю галузь  і тепер розкошує, сидячи «на газовій трубі») застосували таку «шокову терапію» для своїх побутових споживачів – без  роз’яснення змін у ЗМІ, без попередження зарані,  так вони ще й вдалися до грубого шантажу: залякують людей штрафами і пенею. Свідомо не пояснюючи при цьому головного: що підписаний Президентом  9 листопада ц.р. Закон України «Про житлово-комунальні послуги»,  який передбачає подібне, буде введений в дію тільки через шість місяців – 10 червня 2018 року. А згадувані штрафні санкції (пеня) застосовуватимуться до «недисциплінованих» платників лише з 1 січня 2019 р. У розмірі 0,01% від виставленої їм суми за кожен день – у разі несвоєчасної оплати отриманих житлово-комунальних послуг   (усіх їх видів, не лише газопостачання).

Заради об’єктивності слід сказати  й таке. Сума пені передбачена невелика на сьогодні – 10 гривень з кожної тисячі, й вона має стимулювати до своєчасної оплати комуналки. Бо, як свідчить статистика, впливати на ситуацію дійсно треба. У 2017 році в українців нагромадився рекордний борг за отримані компослуги – 28,4 млрд грн (у 2016-му він складав 16,9 млрд грн). І це ненормально, з одного боку. А з іншого: закономірна реакція на тарифи, які «душать» малозабезпечені верстви населення.

До речі, цей закон передбачає і штрафи на користь споживачів – за перевищення нормативних термінів проведення аварійно-відновних робіт. Але спробуй посудись з надавачами послуг!.. Ви знаєте багато прикладів, щоб хтось вигравав у них в судах?

«Ну коли вони вже наїдяться?!.»

Про низьку якість природного газу сьогодні  теж будемо говорити?.. Лічильники крутять справно, а от того тепла від нього, яке ми мали ще кілька років тому, немає: калорійність газу, кажуть, низька. Та хто візьметься в нашому районі доводити й це, шукаючи винних?..

Не говоритиму тут і за складні перерахунки, якими щомісяця заплутують нас, споживачів, збільшуючи наші суми оплати за газ. Фахівці пробували пояснювати мені їх алгоритм, посилаючись при цьому на спеціальну комп’ютерну програму. Дуже важко все це зрозуміти одразу – настільки складні там формули. Та й не хотів я, чесно кажучи, розуміти ті пояснення. Бо придумали все це розумні люди з однією метою: як би побільше витягнути зі споживачів грошей!..  Моє запитання: «А навіщо все це, та ще й так складно: щоб ніхто нічого не розумів і платив так, як йому «намалювала» ваша програма?» не викликало заперечення, а лише розгублене знизування плечима і… мовчазну згоду з такими словами в очах…

Так от, один з висновків напрошується такий: газові «верхи» з допомогою влади (законодавчої – парламенту, виконавчої – Кабміну, гаранта-президента) все роблять для того, аби далі обдирати й так уже неприпустимо   збіднілих українців.

Ось чому в нашій державі далі поширюються різні форми протесту проти такого ставлення до народу.

Ще кілька висновків.

І порад

Стосовно обліку і нарахувань оплати не треба повністю і в усьому покладатися на постачальників житлово-комунальних послуг. Бо як вони діють – бачимо. Треба самим контролювати ситуацію – і з газом, і з електроенергією, і з іншими ЖКП. Слід вже до цього звикати. Зокрема, як ось у цьому випадку:  самостійно, у встановлені строки фіксувати показання приладів обліку, самому повідомляти ці дані постачальникам.

Ще одна практична порада – не дзвонити в контакт-центр (тут іде мова про газовий): як правило, телефонні лінії там перевантажені й ви невідомо скільки часу додзвонюватиметесь туди. Найкраще – надсилати SMS або повідомляти свої показання через особистий кабінет. (Останній, до речі, теж не завжди гарантує чіткість обліку: працює, як застерігають його розробники, в тестовому режимі). А тим, хто не може скористатись цим – треба дзвонити 30 або 31 числа кожного місяця за номером 5-13-90 в Іванківську дільницю Вишгородського відділення ПАТ«Київоблгаз». Її працівники запишуть  повідомлені вами показники  лічильника і самостійно – з 1-го по 5 число кожного місяця – подадуть ваші  дані до кол-центру. У такому разі матимете  більшу вірогідність реального, а не «космічного», рахунку…

Щодо  графіка роботи газових контролерів. (Їх, до речі, всього 8 на 11750 споживачів природного газу в районі). Якщо ви користуєтесь лише газовою плитою – вас мають відвідувати раз на півроку. Коли ще й котлом опалювальним – покази вашого лічильника вони повинні перевіряти раз на три місяці. Бо, згідно з договором на газопостачання, ви зобов’язані самі повідомляти цій службі показання свого лічильника.

Наголошую: найкраще це робити в останній день кожного місяця. Тоді вам не будуть нараховувати плату згідно з так званими розрахунковими показниками. Котрі, найчастіше, не співпадають з фактичними і породжують у вас, м’яко кажучи, незадоволення… А таке є, коли вам дзвонить контролер ще в двадцятих числах місяця і записує фактичні показники лічильника на той день.

…Звичайно, про всі нюанси взаємостосунків постачальників і споживачів природного газу в одній статті не розповіси. Тому сьогодні – лише про кілька окремих методів їх розв’язання. Дзвоніть нам в редакцію, коли маєте якісь проблеми: намагатимемося допомогти. Втручанням, роз’ясненнями, порадами тощо. 

Павло СМОВЖ.