Виробництво обладнання для ЦСВЯП в Америці йде під контролем українських фахівців

Публікації Трибуни Праці

 

Нещодавно ми інформували наших читачів про те, як у зоні відчуження просуваються роботи на майданчику будівництва Централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива (ЦСВЯП) АЕС України. Зокрема, нагадаємо, що будівельники генерального підрядника – компанії «Укрбудмонтаж» – вже завершили роботи з очищення майданчика майбутнього сховища від рослинності і ведуть там земляні роботи та розгортають будівельні. Крім того, триває спорудження нової під’їзної залізничної колії до ЦСВЯП, яке веде інший підрядник – ПрАТ «Укренергомонтаж».

Однак дуже важлива частина роботи паралельно здійснюється зараз у Сполучених Штатах Америки – на заводах компанії Holtec International. Адже саме ця компанія, за контрактом з ДП «НАЕК «Енергоатом», надає свою технологію для створення сховища і здійснює постачання низки спеціального устаткування та обладнання для нього.

Про яке обладнання та устаткування йде мова і що конкретно зараз роблять американські партнери?

Як нас проінформували в «Енергоатомі», йдеться в першу чергу про обладнання, котре, за визначенням у проекті ЦСВЯП, є «важливим для безпеки». Так, на виробничих потужностях «Holtec Manufacturing Division» у місті Пітсбурґ (це штат Пенсильванія) вже виготовлено шість одиниць такого обладнання.  Зокрема, останнім часом завершено виготовлення підіймальної траверси транспортного контейнеру HI­STAR, призначеного для перевезення відпрацьованого палива, а також стикувального пристрою, що буде використовуватись на енергоблоках АЕС при завантаженні відпрацьованого ядерного палива у транспортний контейнер. Розпочато їх заводські приймальні випробування.

Також уже виготовлений перший з багатоцільових контейнерів БЦК­31, у яких безпосередньо зберігатиметься відпрацьоване паливо.

Усе це обладнання нещодавно пройшло заводські приймальні випробування. У них взяли участь і українські представники – фахівці «Енергоатому» та Державного науково­технічного центру з ядерної та радіаційної безпеки. Результати цих випробувань, що відбулися у Пітсбурзі, показали повну відповідність виготовленого устаткування вимогам технічних специфікацій.

Нам вдалося взяти коментар про це у Віктора Медуна, заступника директора з нових ядерних установок–начальника управління ядерних установок, що створюються, ВП «Атомпроектінжиніринг» (входить до складу «Енергоатому»). Він брав участь у проведенні випробувань на одному з етапів.

– Пане Вікторе, яка мета участі українських фахівців у заводських приймальних випробуваннях у США?

– Для обладнання ЦСВЯП, що виготовляється в США і є, як зазначено, важливим для безпеки, передбачено проведення заводських випробувань у складі тристоронньої команди представників – від заводу­виробника, від замовника, тобто «Енергоатому», і від національного ядерного регулятора України.

– Що конкретно контролюють українські представники?

– Наші представники перевіряють три основних моменти: по­перше, щоб була дотримана методика випробувань; по­друге, щоб інструменти та прилади, що використовуються, мали відповідні сертифікати і були повірені; і по­третє, щоб процедури перевірки здійснювались у повному обсязі. І, зрештою, перевіряється, щоб результати випробувань відповідали вимогам погоджених українською стороною Технічних специфікацій (Технічних умов) на обладнання. Також перевіряється документація по всіх виробничих етапах: від замовлення матеріалу до його перетворення у певний елемент устаткування.

Щоб наші читачі могли краще зрозуміти, крім фотографій, зроблених у цехах заводів Holtec International, ми додаємо до цього матеріалу і схему метало­бетонного радіаційно­захисного контейнеру HI–STORM190. Ці контейнери будуть використовуватись для зберігання у ЦСВЯП багатоцільових контейнерів з відпрацьованим паливом.

Найважливішою частиною HI–STORM190 є саме багатоцільовий контейнер БЦК, який складається з цільнометалевого подвійного герметичного корпусу і паливного чохла, що має сотову структуру для встановлення паливних збірок. БЦК виготовлений з нержавіючої сталі, він забезпечує утримання радіоактивного матеріалу (тобто, відпрацьованого палива) всередині.

Як ми вже писали раніше, проект ЦСВЯП України відрізняється від більшості інших таких же закордонних проектів і від проекту сховища Запорізької АЕС тим, що в ньому запроваджено подвійний бар’єр безпеки – тобто, контейнери БЦК мають подвійну, а значить, більш надійну стінку.