Ярослав Москаленко: «Кошти від ЦСВЯП повинні йти у громади»

Публікації Трибуни Праці

Протягом року залишається невирішеним питання освоєння коштів, які спрямовуються на розвиток соціальної інфраструктури прилеглих до зони відчуження ЧАЕС територій. На сьогодні «Енергоатом» перерахував  КОДА  лише близько 97 млн грн.

10% коштів від будівництва ЦСВЯП мають йти безпосередньо від «Енергоатому» до Поліського, Іванківського районів і м. Славутич, а не через Київську обласну державну адміністрацію. Я погоджуюсь та підтримую в цьому питанні представників громад прилеглих до зони відчуження територій, які  звернулися до мене із відповідною заявою. На своє депутатське звернення до керівництва «Енергоатому» отримав запрошення на нараду міжвідомчої робочої групи та штабу будівництва ЦСВЯП. Ця зустріч відбулася 1 липня за участю представників Міненергетики, ДП «Енергоатом», Київської обласної державної адміністрації, Іванківської і Поліської РДА, міста Славутич та інших відомств і організацій.

Під час засідання керівники Поліського, Іванківського районів і міста Славутич скаржилися на те, що коли підписувався відповідний меморандум між «Енергоатомом», Держагентством з управління зоною відчуження та Київською облдержадміністрацією, була домовленість про те, що в першу чергу від будівництва такого серйозного об’єкта міжнародного рівня із залученням іноземних донорів повинні отримати преференції місцеві громади. За результатами громадських слухань щодо будівництва ЦСВЯП в регіоні саме це було основною умовою громад.

Однак на цей момент КОДА продовжує гнути свою лінію, односторонньо визначаючи підрядників та об’єкти, на які потрібно виділяти кошти. Під час зустрічі  йшла мова про дві кричущі ситуації. Наприклад, ремонт та утеплення школи в Славутичі. З трьох підрядників, що взяли участь в тендері, двох відхилено з незрозумілих причин. Погодили фірму з Вишневого, у якої навіть ціна на послуги була зазначена вища, ніж у інших претендентів. Відмовлено французькій фірмі, яка спеціалізується на будівництві об’єктів атомної енергетики, а також  місцевим підрядникам, які себе неодноразово зарекомендували як відповідальні фахівці. Така ситуація викликає логічне запитання: а чи є в нас якісь підстави сумніватися в компетенції французької фірми чи місцевих підрядників?

Інша ситуація виникла в Іванкові. Київська обласна державна адміністрація на свій розсуд визначила першочергові об’єкти в районі, які підлягають реконструкції та капітальному ремонту. Чомусь у цей список не потрапила реконструкція приміщення для початкових класів Іванківської ЗОШ І­ІІІ ст. №2. Не ввійшли в перелік й інші важливі проекти соціальної інфраструктури району, зокрема, забезпечення населення якісною питною водою (буріння і запуск свердловин). У департаменті регіонального розвитку КОДА чомусь вирішили першочергово модернізувати сміттєвий полігон. Безумовно, це питання також важливе, але все ж місцева влада знає краще, на які потреби необхідно оперативно спрямувати кошти і чого вимагає громада.

Такої ж думки і президент НАЕК «Енергоатом» Юрій Недашковський, який теж має зауваження до діяльності КОДА, адже є серйозне невдоволення громад щодо освоєння цих коштів. З одного боку «Енергоатом» виконав свої зобов’язання перед громадами, а з іншого  – питання вже набирає ваги суспільного резонансу.

У меморандумі,  підписаному  «Енергоатомом», Київською облдержадміністрацією і Держагентством з управління зоною відчуження по пайовій участі від будівництва ЦСВЯП, положення прописано таким чином, що перелік об’єктів затверджує саме облдержадміністрація – згідно з стратегічними планами розвитку цих територій. Але КОДА перебрала на себе повноваження ще й розпоряджатися коштами громад. А тому й включила до переліку будівництва і ремонту об‘єктів соціальної інфраструктури двох районів і міста ті об’єкти, що не належать до Іванківського, Поліського району чи до міста Славутич, а територіально знаходяться в зоні відчуження.

Наразі Київська обласна державна адміністрація вважає, що немає законних підстав передати в розпорядження кошти балансоутримувачам – відповідним районам. Натомість «Енергоатом» підтримує вимоги місцевих громад і пропонує КОДА затвердити перелік, а кошти передати на місця. Там, де немає управління капітального будівництва, як наприклад в Красятичах Поліського району, повноваження на проведення тендерів район може делегувати обласній адміністрації.

Підсумком дискусії стала фіксація всіх пропозицій та зауважень щодо порядку використання коштів від будівництва ЦСВЯП. На їх основі буде сформовано звернення до новопризначеного очільника Київської обласної державної адміністрації. КОДА повинна виконати меморандум в частині виключно погодження переліку об’єктів і далі не втручатися в процес. Це буде перше звернення, з яким ми прийдемо до нового голови Київської обласної державної адміністрації. Якщо буде його політична воля, то ніяких проблем не виникне, бо все решта передбачено законом. Це буде тест для нового керівника ОДА на те, як він планує працювати, чи  буде централізувати всі процеси, чи продовжуватиме правильні кроки децентралізації, зокрема – і  в нашому питанні. Якщо він почує місцеві громади і дасть розпорядження передати управління коштами на місця, значить прийшла людина, що відповідає тим цінностям, які декларує Президент Зеленський.

Ярослав МОСКАЛЕНКО,

народний депутат України,

голова МДО «Київщина».

 На знімках: під час наради.

Залишити відповідь